ورزش رستا

معاونت تربیت بدنی جمعیت طلوع رهایی رستا

خواب کافی برای بدن چند ساعت است؟

زمانی که می‌خواهید برای یک برنامه ی پرمشغله وقت جور کنید، احتمالا با خود فکر می‌کنید، این کار را با کم کردن ساعت خوابتان انجام دهید و شاید هم با حذف یکی دو ساعت از زمان استراحت تان به کارهای  بیشتری رسیدگی کنید؛ اما واقعیت این است که حتی کمی کمبود خواب روی حال و حوصله، انرژی، هوشیاری ذهن و توانایی مقابله با استرس، اثر می گذارد. در دراز مدت هم کمبود خواب مزمن، دشمن سرسخت سلامت تان می شود.

اگر ضرورت یک خواب کافی و راه حل نجات از کمبود خواب مزمن را بدانید، در نهایت می توانید به یک برنامه‌ی خواب منظم و سالم برسید. در این باره بهتر است اول نگاهی به این مقاله بیاندازید.

خواب کافی یک نیاز است، نه یک تفنن!

خواب کافی و کیفیت آن مستقیما روی عملکرد حالت بیداری تان تاثیر می گذارد. این آثار شامل مواردی مثل نیروی بدن، توازن احساساتی، خلاقیت، سرزندگی جسمی و حتی وزن تان می شود. هیچ فعالیت دیگری نمی تواند به شما اینقدر سود برساند. تازه با کم ترین تلاش!

خوابیدن فقط این نیست که بدن تان کاری انجام ندهد. وقتی استراحت می کنید، ذهن تان هنوز درگیر است و به تعداد زیادی فعالیت محافظتی-زیستی، که به بدن‌تان کمک می کند در شرایط ایده آل باقی بماند، سرکشی می کند و شما برای روز پیش‌رو آماده می شوید.

اگر زمان خواب تان برای بازیابی کافی نباشد، قدرت کافی برای کار کردن، یادگیری، خلاقیت و برقراری ارتباطی که شایسته ی توانایی‌هایتان باشد را نخواهید داشت. اگر دائما کمبود خواب داشته باشید، باید خودتان را برای یک اختلال ذهنی و جسمی حسابی آماده کنید.

اما خبر خوب این‌جاست که لازم نیست بین سلامتی و بهره وری یکی را انتخاب کنید: به محض این‌که خوابیدن به اندازه ی کافی را شروع کنید، انرژی و بازده تان بالا می رود. در واقع، متوجه می شوید که در طول روز کارهای بیش تری انجام می دهید.

اشتباهات رایج و حقایقی در مورد خواب:

اشتباه رایج شماره ۱: کم کردن تنها یک ساعت خواب در شب، عملکردتان را تغییر نمی‌دهد

حقیقت: شاید خواب‌آلودگی تان در طول روز خیلی مشهود نباشد، اما از دست دادن حتی یک ساعت خواب شبانه می‌‌‌‌تواند توانایی عکس العمل سریع و تفکر درست را کاهش دهد. همچنین این کار سلامت قلبی-عروقی، تعادل انرژی و توانایی مقابله با عفونت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

اشتباه رایج شماره ۲: بدن تان به سرعت به برنامه های مختلف خواب عادت می کند

حقیقت: اغلب مردم می توانند ساعت بیولوژیکی شان را تغییر بدهند، البته با کمک برنامه های منظم زمان بندی شده و در بهترین حالت ۱ یا ۲ ساعت در روز. در نتیجه، یکی دو هفته طول می کشد تا بعد از یک مسافرت طولانی در نواحی زمانی مختلف دنیا، ساعت خواب تان تنظیم شود و یا به خواب شبانه دوباره عادت کنید.

اشتباه رایج شماره ۳: خواب اضافی شبانه می تواند حس خستگی بیش از حد در طول روز را حل کند

حقیقت: کمیت خواب قطعا خیلی مهم است، اما چیزی که واقعا باید به آن توجه کنید کیفیت خواب تان است. بعضی از مردم شبانه ۸ یا ۹ ساعت می خوابند اما وقتی بیدار می شوند باز هم احساس خوبی ندارند؛ چون کیفیت خواب شان خیلی پایین بوده است.

اشتباه رایج شماره ۴: می توانید کمبود خواب در طول هفته را با خواب اضافی در تعطیلات آخر هفته جبران کنید

حقیقت:‌ هر چند این الگوی خواب باعث می شود بخشی از کمبود خواب تان جبران شود، اما همه ی مشکلات را حل نمی کند. بر اساس نتایج انیستیتو ملی سلامت آمریکا، زیاد خوابیدن در تعطیلات موجب می‌شود ساعت خواب تان را به هم بریزد و چرخه اش را خراب کند. این کار باعث می شود جمعه شب ها تا دیر موقع خواب تان نبرد و در نتیجه شنبه صبح به سختی بیدار شوید.

چند ساعت خواب لازم دارید؟

با توجه به آمار انیستیتو ملی سلامت آمریکا، به طور میانگین یک فرد بالغ در طول شب کمتر از ۷ ساعت می خوابد. در دنیای سریع امروز، ۶ یا ۷ ساعت خواب، خوب به نظر می رسد. در حالی که در واقعیت این میزان باعث ایجاد کمبود خواب مزمن می شود.

تفاوت بزرگی بین میزان خوابی که احتیاج دارید تا کارایی بهینه ای داشته باشید و مدت زمانی که می توانید برای خواب اختصاص بدهید وجود دارد. اگر شما می‌توانید فقط ۷ ساعت بخوابید، شک نکنید که ممکن است با یکی دو ساعت خواب بیش تر کارایی تان بهتر شود یا بتوانید بیش تر کار کنید.

با اینکه نیاز به خواب در بین افراد مختلف متفاوت است، اما هر فرد بالغ و سالم به ۷.۵ تا ۹ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد تا بتواند به بهترین کارایی خود برسد. کودکان و نوجوانان حتی به مقدار بیش تری احتیاج دارند. بر خلاف این تصور که با افزایش سن نیاز به خواب کم می شود، افراد بزرگ سال هم به ۷.۵ تا ۸ ساعت خواب احتیاج دارند. چون معمولا این میزان خواب شبانه برای افراد بزرگ سال مشکل است، چُرت  های روزانه می تواند این خلا را پر کند.

برای اینکه بفهمید چقدر خواب احتیاج دارید، باید ببینید در طول روز چه حسی دارید. اگر میزان خواب تان کافی باشد، از زمانی که بیدار می شوید تا وقتی که دوباره به رخت خواب برمی گردید، پرانرژی و هوشیار خواهید بود.

فکر می کنید ۶ ساعت خواب کافی است؟

دوباره فکر کنید. تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا، واقع در ایالت سان‌فرانسیسکو، انجام شده نشان می دهد که بعضی از مردم ژنی دارند که آنها را قادر می کند با ۶ ساعت خواب شبانه هم عمل کرد خوبی داشته باشند. اما این ژن خیلی کم یاب است و تنها در کم تر از ۳ درصد مردم پیدا می شود. برای ۹۷ درصد باقی‌مانده این میزان خواب اصلا کافی نیست.

جمعیت طلوع رهایی رستا

نظرات  (۵)

با سلام 
خدا قوت
۲۵ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۱ حسین فراهانی
با سلام
تشکر از مطلب مفیدتون.به واقع یکی از عوامل و نتایج درمان،بحث تنظیم ساعات خواب و استراحت فرد می باشد.چرا که تاثیر مستقیم بر روی جسم و روح شخص دارد.
خداقوت به اقای ازاد عزیز
۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۱ فرزانه سلطانی
خداقوت .بسیار عالی
۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۴ فریباسلطانی
باسلام وخداقوت  خدمت شما عزیزان طاعاتتان قبول حق باشه 
 ساعت خواب در بین افراد فرق میکنه یکی با ۷ساعت یکی با ۹ ساعت یا ۱۲ ساعت می باشد و خود فرد متوجه میشه با چند ساعت خواب ''خواب کافی دارد .....
ممنون وسپاس بابت مطالب مفیدتان 
خانم سلطانی عزیزم خداقوت ممنون از جمع اوری مطالب مفیدتون 
چقدر عالی بود اگر ژن کم خوابی در ایران هم وجود داشت به نظرمن مشکلات از جایی شروع میشه که نمیتونیم از خواب بزنیم و از زمان مون خوب استفاده کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">