ورزش رستا

معاونت تربیت بدنی جمعیت طلوع رهایی رستا

همه چیز درباره اتومبیل رانی!

 مسابقات اتومبیلرانی یکی از مهیج‌ترین مسابقات ورزشی است که سالانه در اقصا نقاط جهان دیدگان میلیون‌ها نفر را معطوف به خود می‌کند.
به راستی چقدر در مورد مسابقات اتومبیلرانی اطلاعات داریم؟ از تاریخچه آن چقدر می‌دانیم؟ آیا می‌دانیم انواع مسابقات اتومبیلرانی چیست و سالانه چند مسابقه برگزار می‌شود؟ آیا از قوانین مسابقات اطلاعی داریم و اینکه چه نوع خودروهایی اجازه شرکت در سطوح مختلف مسابقات را پیدا می‌کنند؟ و...
 از استارت تا خط پایانى
اتومبیلرانی به دو بخش مسابقات در داخل و خارج از پیست تقسیم‌بندی می‌شود. مسابقات داخل پیست با تعداد دورهایی مشخص با زمان‌بندی از پیش تعیین شده برگزار و مسابقات خارج پیست نیز اغلب با همان شرایط ولی در مسیرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شده، انجام می‌شود که این مسیرها می‌تواند از خیابان‌های عادی سطح شهرها تا مسیرهای صعب‌العبور در مناطق جنگلی یا بیابانی و کوهستانی باشد.
 اتومبیلرانی (Auto racing)
رقابتی مبتنی بر مهارت‌های رانندگی است و بر اصل سرعت و دست‌فرمان استوار است. مسابقه‌های این ورزش در این شاخه‌ها برگزار می‌شود
 فرمول یک
مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک (Formule One) که به آن جایزه بزرگ نیز گفته می‌شود، مشهورترین و پرطرفدارترین مسابقات اتومبیلرانی جهان به شمار می‌آید.
این مسابقات مستقیماً زیر نظر فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) سازماندهی و برگزار می‌شود. منظور از کلمه (فرمول) مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی است که تمامی شرکت‌کنندگان و خودروهای آنها باید از آن تبعیت کنند. این مسابقات یک رویداد مهم تلویزیونی است که میلیون‌ها نفر از بیش از 200 کشور جهان آن را به صورت زنده تماشا می‌کنند. خودروها با سرعتی تا 350 کیلومتر در ساعت (حدود 220 مایل در ساعت) با هم مسابقه می‌دهند. مقررات این مسابقات شامل شماری محدودیت‌ها و شرایطی است که خودروها باید از آن متابعت کنند. مسابقات فرمول یک در مقام گران‌ترین ورزش جهان قرار داد.
 رالی
نوعی مسابقه اتومبیلرانی است که در مسیرهای مختلف با نوع سطح گوناگون اعم از خاکی، گلی، سنگی و آسفالت برگزار می‌شود. در برخی کلاس‌های رالی، شرکت‌کنندگان نه به صورت همزمان بلکه با فواصل زمانی مشخص وارد مسیر مسابقه می‌شوند.
 کارتینگ
مسابقه کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخ‌باز است. اینگونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخ‌باز کارت نام دارند. با ماشین‌های کارت معمولاً در مسیرهای کارت‌سواری در مقیاس کوچک نسبت به بزرگراه‌های واقعی ساخته می‌شوند مسابقه داده می‌شود. کارتینگ معمولاً به عنوان گام نخست در مسیر رسیدن به ورزش‌های پرخرج‌تر خودروسواری به شمار می‌آید.
اگر مسیرگاه کارتینگ درون یک ساختمان باشد به این نوع کارتینگ، کارتینگ سرپوشیده (Indoor Karting) گفته می‌شود.
 آفرود Off-road
یا بیابانی، گونه‌ای از مسابقات اتومبیلرانی هستند که در پیست‌های دارای عوارض دشوار طبیعی (و نه در میان مناطق بکر طبیعی) برگزار می‌شوند.
در این نوع از مسابقات معمولاً از خودروهای شاسی بلند (SUV) استفاده می‌شود و این مسابقات فرصت مناسبی برای خودروسازان بزرگ تولیدکننده خودروهای شاسی بلند چون رنجرور، لندرور، نیسان، پاترول، میتسوبیشی پاجرو، تویوتا لندکروزر و... هستند تا قدرت، سرعت و تکنولوژی محصولات جدیدشان را نمایش دهند و برای به دست آوردن مشتریان بیشتر به رقابت بپردازند.
معمولاً این مسابقات در مسیرهای خاکی، گلی، صخره‌ای و ناهموار شنی و کویری برگزار می‌شود. پیروزی هر گروه در این مسابقات بستگی به قدرت موتور، توان جعبه دنده، مقاومت شاسی و البته مهارت راننده و نقشه‌خوان در مسیرهای سخت دارد.
 دریفت
در لغت به معنای گردوخاک کردن است. ولی در عالم رانندگی به لیز دادن خودرو با استفاده از ترمز دستی با بکس باد کردن می‌گویند. گرچه با ماشین‌های دیفرانسیل جلو هم می‌شود دریفت کرد ولی به علت اینکه با این ماشین‌ها برای اکثر دریفت کردن‌ها نیاز به استفاده از ترمز دستی است که چون خیلی سرعت ماشین را می‌گیرد زیاد با این قبیل ماشین‌ها دریفت نمی‌کنند برای همین از ماشین‌های محور عقب استفاده می‌کنند.
 سرعت (race)
نوعی مسابقه اتومبیلرانی است که در پیست اتومبیلرانی انجام می‌شود و خودروها باید پیست را با سرعت طی کنند و هر خودرویی که زودتر به نقطه پایان برسد برنده مسابقه خواهد بود.

جمعیت طلوع رهایی رستا

نظرات  (۳)

با عرض سلام وخدا قوت 
ممنون بابت اطلاعاتتان انشاالله همه از این مطالب استفاده کنند
۰۲ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۲ حسین فراهانی
با سلام
خداقوت به شما بابت بروزرسانی مستمر وبلاگ.
سربلند باشید
۰۲ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۱۲ فریبا سلطانی
    سلام وخداقوت 
  مسابقه یه نوع رقابت وپراز هیجان هست اونم از نوع اتوموبیلرانی 
 بسیار عالیه ممنون وسپاس بابت مطالبتان 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">