ورزش رستا

معاونت تربیت بدنی جمعیت طلوع رهایی رستا

آیا میدانید ورزش آی کی دو چیست؟





آی‌کی‌دو (به ژاپنی: 合気道 Aikidō) یک هنر رزمی ژاپنی است. بنیان گذار این هنر رزمی، موریهه اوشیبا نام دارد که در ۱۴ دسامبر سال ۱۸۸۳ به دنیا آمد، و اغلب به او لقب استاد بزرگ (به ژاپنی:O’Sensei グレートティーチャー) را دادند. به صورت فیزیکی آیکیدو هنری است که شامل برخی از گرفتن‌ها در محل اتصال مفصل‌ها است که از جوجیتسو مشتق شده و همچنین برخی دیگر از تکنیک‌ها و گرفتن‌های دیگر که از کنجیتسو ناشی شده‌است. تمکرز ورزش آی‌کی‌دو در مشت و لگدزدن به حریف نیست، بلکه با استفاده از انرژی خود برای بدست آوردن کنترل آن‌ها یا دور کردن آن‌ها از خود است. آی‌کی‌دو یک هنر ایستا نیست، بلکه تاکید فراوانی بر حرکات و جنبش‌های داینامیک دارد.

آیکیدو کلمه مرکب از سه جـزء آی، کی و دو می باشد که معنـای اصلـی آنها به ترتیب همـاهنـگی،  نیـروی درونی و  راه و روش  میباشد.
تلفظ آی به معنای هماهنـگی، با آی به معنای عشـق یکی است که اوشیبا از هر دو آنها، در بینش این هنر رزمی بهره میجسـت …

آیکیدو یعنی هماهنگی بین روح ، ذهن و انرژی درونی است . اکنون میلیونها نفر در سراسر جهان به فراگیری و آموزش این هنر و طریقت کهن مشغولند ، در این هنر رزمی که قوی ترین و تنها سبک کامل دفاع شخصی جهان به شمار می آید، هنرجو می آموزد که چگونه با احترام وخویشتن داری و با استفاده از انرژی درونی خود و تکنیکهای منحصر به فرد آیکیدو و با استفاده از حمله حریف بر علیه خودش و بدون اینکه از انرژی و قدرت خود استفاده کند اورا مغلوب کرده و به آرامش دعوت نماید . طریقن آیکیدو احترام خاصی به حریف و وجود انسان دارد و امروزه به عنوان مادر هنرهای دفاع شخصی در جهان شناخته شده است . این ورزش زیبا برای شما اعتماد به نفس ، و روح و ذهنی سرشار از انرژی به ارمغان می آورد . اهتمام به تمرینات و پشتکار و دقت و پیگیری مستمر ، از لوازم فراگیری این ورزش است .

هنر رزمی آیکیدو در سال ۱۳۷۴ توسط جناب استاد علی معروفی زیر نظر فدراسیون جودو به طور رسمی بنیان گذاری شد و پس از آن توسط ایشان، انجمنی در فدراسیون ورزش‌های همگانی برای کلاس‌های مربی گری آیکیدو برگزار شد. پس از به رسمیت شناخته شدن آیکیدو در ایران،این ورزش در سراسر کشور گسترش یافت و به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد آیکیدو، بانوان زیادی هم تا به حال در ایران به فراگیری آن پرداخته اند

 

برخی از مدال آوران آیکیدو در ایران

برادران، ناصر و نادر استادرحیمی فعالیت ورزشی خود را با راهنمایی صحیح خانواده شان از سال 1367 در رشته ژیمناستیک آغاز نمودند و پس از به دست آوردن آمادگی لازم مسیر آرمانی خود را در رشته های رزمی و با رشته ورزشی کنگ فو دنبال نمودند . سپس در رشته های مختلف از قبیل تکواندو ، کاراته ، هان مو دو ، کشتی کج ، رزم انتظاران به کسب تجربه پرداختند و با شروع فعالیت درهنر رزمی آیکیدو گمشده خود را پس از سالها پیدا نمودند و با همت و پشتکار خود و راهنمایی اساتید مختلف ایرانی و خارجی موفق به اخذ مدارک و عناوین معتبر کشوری و بین المللی شدند که از جمله می توان به برخی از آنها اشاره نمود:

1. کسب عنوان مربی نمونه آیکیدو در سال 1388 توسط نادر استادرحیمی

2. مقام اول مسابقات آواسه قهرمانی کشور در رده دان 2 توسط ناصر استادرحیمی

3. مقام سوم مسابقات آواسه قهرمانی کشور در رده دان 3 توسط نادر استادرحیمی

4. دریافت مدرک دان 1 جهانی از شیهان تاکشی کاسودا به تائید شیهان موریترو وشیبا نوه بنیانگذار فقید آی کی دو در سال 2004 ( هر دو نفر )

5. دریافت مدرک دان 2 جهانی از شیهان آق ساقلو رئیس سبک آی کی دو ایران در سال 2008 ( نادر استادرحیمی )

6. دریافت مدرک مربیگری درجه 3 از فدراسیون ورشهای رزمی ایران در سالهای 82 و 84 ( هر دو نفر )

7. دریافت مدرک مربیگری درجه 2 از فدراسیون ورزشهای رزمی ایران در سال 1387 ( نادر استادرحیمی )

8. دریافت مدرک درجه 3 داوری از فدراسیون ورزشهای رزمی ایران در سال 1387 ( هر دو نفر )

9. کسب مقام اول اولین دوره فستیوال جهانی هنرهای رزمی ایران رده دان 2 سال1387 ( نادر استادرحیمی )

10. کسب مقام اول اولین دوره فستیوال جهانی هنرهای رزمی ایران رده دان 1 سال 1387 ( ناصراستادرحیمی )

11. کسب مقام دوم جیووازا در اولین دوره مسابقات قهرمانی استان تهران در سال 1382 ( ناصر استادرحیمی )

12. کسب مقام سوم کاتای انفرادی در اولین دوره مسابقات قهرمانی استان تهران در سال 1382 ( ناصر استادرحیمی )

13. کسب مقام اول کاتای گروهی در دومین دوره مسابقات قهرمانی استان تهران در سال 1383 ( هر دو نفر )

14. کسب مقام دوم جیووازا در دومین دوره مسابقات قهرمانی استان تهران در سال 1383 ( هر دو نفر )

15. کسب مقام سوم کاتای انفرادی در دومین دوره مسابقات قهرمانی استان تهران در سال 1383 ( ناصر استادرحیمی )

16. عضویت درتنها گروه رسمی ایران ALI DOJO زیر مجموعه بزرکترین گروه آی کی دو جهان KOBAYASHI GROUP

17. عضو مقر اصلی آی کی دو جهان HOMBO DOJO

18. رئیس کمیته انضباطی و بازرسی آی کی دو ایران در سال 1386 (نادر استادرحیمی )

19. دبیر کمیته انضباطی و بازرسی آی کی دو ایران در سال 1386 (ناصر استادرحیمی )

20. عضو کمیته آموزش سبک آی کی دو در سال 1387 ( نادر استادرحیمی )

21. وحضور در بیش از ده ها استاژ ،سمینار و همایش علمی و عملی زیر نظر معتبر ترین اساتید جهان : شیهان کوبایاشی ، شیهان آرای ، شیهان کانازاوا ، شیهان هوریکوشی ، شیهان کاسودا ، شیهان تانااوچی ،استاد هوما و نیز شیهان احمد علی اق ساقلو که حضور همه این اساتید به همت و اعتبار ایشان صورت پذیرفت

لازم به ذکر است برادران استادرحیمی بزرگترین افتخار ورزشی خود را شاگردی استاد احمد علی اق ساقلو دانسته و در کنار حمایتهای استاد همیشه به عنوان اوکه های شخصی ایشان درهمایشهاکشوری و برنامه ها تلویزیونی همچون برنامه فنون شرقی و نیز در جشنواره های مختلف همچون جشنواره فیلم پلیس ، جشنواره دهه فجر و … ایشان را همراهی مینمایند .


جمعیت طلوع رهایی رستا

نظرات  (۱)

سلام 
سپاسگزار بابت انجام درخواست.
خیلی خیلی ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">